LA NINA BAWA MONSUN BANJIR

4:27:00 pm


Banjir

Rakyat Malaysia perlu lebih bersedia menghadapi musim banjir kesan daripada udara panas akibat fenomena La Nina yang dijangka berlaku pada akhir tahun ini.

Pakar Klimatologi dan Oseanografi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Dr Fredolin Tangang berkata, 
"Lebih banyak hujan akan berlaku pada tempoh itu, sekali gus memungkinkan masalah banjir yang serius di negara ini. Ramalan itu adalah konsisten dengan analisis terkini Pentadbiran Atmosfera dan Lautan Nasional (NOAA) Pertubuhan Bangsa Bersatu pada April, bahawa ia hampir 70 peratus akan berlaku pada akhir tahun ini. Malah suhu sub-permukaan terkini pada kedalaman 50 hingga 200 meter merentasi Lautan Pasifik memberi petanda suhu lebih sejuk daripada biasa. Itu adalah petanda kuat pembentukan La Nina. Keadaan ini telah memulakan proses yang menjadikan permukaan laut lebih sejuk daripada biasa untuk beberapa bulan akan datang, menandakan permulaan La Nina. Kebiasaannya selepas berlaku El Nino yang kuat, sistem itu akan turut memberi kesan kepada keadaan La Nina. Bagaimanapun, masih awal untuk meramalkan intensiti La Nina tahun ini akan sama kuat dengan fenomena El Nino sekarang, kerana berdasarkan kejadian El Nino dan La Nina sebelum ini, El Nino yang kuat tidak semestinya akan diikuti La Nina yang kuat. La Nina akan mengukuhkan angin timur di seluruh Pasifik dan menolak kelembapan ke barat, menjadikan rantau sebelah sini lebih lembap dan musim monsun dengan jumlah hujan yang lebih tinggi. Dalam keadaan begini, kemungkinan berlaku banjir adalah tinggi terutama di kawasan rendah. Kekerapan hujan yang berlaku ketika ini ketika musim panas, bukan menandakan permulaan fenomena La Nina. Sebaliknya, ia menandakan cuaca akan kembali kepada keadaan normal. Di pantai barat Semenanjung khususnya, kitaran diurnal berlaku dengan baik seperti yang ditunjukkan menerusi hujan pada tengah hari dan petang yang kita alami sekarang".

Perkembangan teknologi dan jaringan global terhadap pemantauan iklim dan lautan membolehkan saintis membuat ramalan keadaan cuaca yang dikaitkan dengan El Nino atau La Nina, sekurang-kurangnya enam bulan sebelum ia berlaku. Pakar terutama pembuat dasar harus mengambil kesempatan daripada data penting itu dan menggunakannya bagi membuat perancangan awal untuk menangani atau mengurangkan kesannya terhadap sebarang bencana alam. Banyak data mengenai pembangunan iklim boleh diakses secara mudah dalam waktu sebenar daripada agensi seperti NOAA dan Pusat Iklim APEC. – Bernama

You Might Also Like

0 ngomen

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yg lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali.

Popular Posts

Blog Archive

BLOGGER'S FAMILY