Siapa mahu doa dimakbulkan, amal apa Nabi S.A.W baca

4:45:00 pm


doa

TIDAK dinafikan kita sering kali berdoa kepada ALLAH SWT minta segala macam benda dan perkara. memang itulah tujuan ALLAH menyuruh sekalian hamba-Nya berdoa. Bahkan Nabi Muhammad SAW acap kali berdoa dan meminta kepada ALLAH ketika waktu siang atau malam, senang atau susah dan lapang atau sibuk.

Cumanya apabila Baginda SAW berdoa dan meminta kepada-Nya, Nabi SAW berdoa dengan kalimah dan perkataan yang umum. Alasannya supaya ALLAH memakbulkan doa tersebut kerana ia merangkumi setiap perkara yang dihajati tanpa dibatasi. Jika boleh, semasa berdoa kepada ALLAH gunakan lafaz yang Nabi SAW baca. Hafal doa Nabi SAW tersebut dan berdoalah dengannya.

Atas inisiatif untuk mengikuti amalan yang dilakukan Nabi SAW, pendakwah, Ustaz Ahmad Tajuddin Idris Al-Manhaji berkongsi doa yang sering diamalkan setiap kali usai solat, doa yang bermaksud: "Ya ALLAH, Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari seksaan kubur, seksa neraka jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Al-Masih Dajjal." (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Macam mana saya boleh amalkan doa ini? Kerana saya pernah terbaca dalam sebuah kitab yang menerangkan bahawa Nabi SAW sering berdoa untuk minta perlindungan daripada empat perkara. Apa itu empat perkara tersebut?   "Pertama, Nabi SAW minta berlindung dari azab kubur, kedua Nabi SAW minta berlindung dari azab neraka jahanam, ketiga Nabi SAW mohon berlindung dari fitnah ketika hidup dan setelah mati dan yang terakhir Nabi SAW minta berlindung dari fitnah dajjal. Sejak saya terbaca akan doa Nabi SAW ini, saya terus menghafalnya dan mengamalkannya setiap hari dalam setiap waktu solat," katanya yang telah mengamalkan doa ini lapan tahun lepas.

Menurutnya lagi, memang Nabi SAW membaca doa tersebut dalam solat Baginda SAW ketika habis membaca tahiyat akhir dan apabila difikirkan sejenak, memang dahsyat dan bagus sekali doa berlindung dari empat perkara tersebut.  Kuasa memakbulkan doa adalah milik-Nya, bayangkan kalaulah ALLAH tidak memakbulkan doa kita yang lain dan Dia hanya memakbulkan doa kita dalam empat hal tersebut sahaja betapa nikmat dan beruntungnya kita dunia dan akhirat.

Ustaz Ahmad Tajuddin menyarankan kepada pembaca semua, agar rajinkan diri untuk hafal dan amalkan doa empat perkara tersebut agar kita terhindar darinya segala yang tidak elok.

You Might Also Like

7 ngomen

  1. terima kasih share this info =)

    ReplyDelete
  2. sama2 kita beramal. insyaAllah. btw nice info! tqq share :)

    ReplyDelete
  3. Salam,

    My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

    Thanks :)

    ReplyDelete

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yg lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali.

Popular Posts

Blog Archive

BLOGGER'S FAMILY