Maksud 'Om Telolet Om' Yang Viral

4:24:00 pm

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اللهم صل على محمد وآل محمد
 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”


Perkataan 'Om Telolet Om' sedang viral di Twitter sampai ramai yang keliru maksud sebenarnya 'Om Telolet Om' ni? Bahasa apa agaknya ye?

Rupa-rupanya Om Telolet Oni adalah bunyi hon bas di Indonesia!

Kanak-kanak dan orang muda di Indonesia seperti teruja dengan bunyi bas di sana hinggakan sanggup tunggu tepi jalan dengan bunting supaya pemandu bas bunyikan hon mereka.

'Telolet' = bunyi bas

'Om' = Istilah lelaki yang lebih tua seperti 'bapa' atau 'tuan',

Oleh itu, 'Om Telolet Om' secara kasar diterjemahkan sebagai 'Pak, bunyi hon pak" 

Kat Malaysia memang takde buyi bas macamtu kan? Hehe

Siapa tengok video kelakar Tokti sebut Om Telolet Om di sebuah rancangan hiburan Indonesia? Kelakar yang comel sangat !


You Might Also Like

4 ngomen

  1. ohhh baru tahu om telolet ni. first time dengar kat sepahtu reunion live haritu hahaha.

    ReplyDelete
  2. Lah selama ni saya ingat mencarut apa la duk buat hashtag mcm tu,ahahaha. Unik sgt!

    ReplyDelete
  3. hahhaha..k fine ini memang lawak..

    adoilaa..

    ReplyDelete
  4. Tahu yang 'Om' je sebab selalu dengar dalam cita indon hahaha :D
    New Update: How My Senior Year?

    ReplyDelete

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yg lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali.

Popular Posts